طرح تجاری یکصفحهای چیست؟
آینده کسبوکارهای نو یا کسبوکارهای در حال فعالیت همواره یکی از مهمترین سوالات گردانندگان آنها هستند.
- آیا میتوان آینده این کسبوکارها را پیشبینی کرد؟
- چند مسیر خوب در ذهن دارم؛ کدام یک را اجرا کنم؟
- مشتریان من چه کسانی هستند؟ آیا محصولات جدید ماسب آنها هستند؟
- چقدر باید بفروشم تا بتوانم کسبوکار خود را بگردانم؟
- با هزینههای پیشبینی نشده چه کنم؟
میبینیم که نمیتوان پاسخی قطعی به این سوالات داد، مگر با پیشگویی. آیا پیشگویی ممکن است؟ قطعا نه! اما شاید بد نباشد همانند پیشگوها از اطلاعات محدود در دست و تحلیل روابط آنها به بخشی از این سوالات پاسخهایی با حداقل خطا داد.
طرحهای تجاری با استفاده از اطلاعات اولیه و تحلیل روابط آنها با هم به پاسخدادن به سوالات مهم در خصوص آینده یک کسبوکار میپردازند، اما طراحی یک طرح تجاری مستلزم صرف هزینه و وقت زیادی است. به همین دلیل پیشنهاد میشود دارندگان کسبوکار برای برآورد نیازهای اولیه کسبوکار خود در ابتدا از طرح تجاری یکصفحهای استفاده نمایند تا با سوالات کلیدی کسبوکار خود آشنا شوندو با پاسخدادن به آنها بتوانند بخشی از آینده مبهم پیش رو را شفاف نمایند.
نمونهای از طرح تجاری یکصفحه در زیر قرارداده شده است



